Nieuws & Veelgestelde vragen – Huisartsenpraktijk de Krijgsman – Muiden
Header afbeelding
Ossenmarkt 6 1398 AP Muiden Tel:085-0793197

Nieuws & Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Telefoonsysteem:

Wat is de handigste manier om telefonisch in contact te komen met de praktijk?

De handigste manier voor de praktijk, en ik denk ook de patiënt, is om een terugbelafspraak te plannen via de website (plan een terugbelafspraak).

Voordelen voor de patiënt:

  • U hoeft dan niet een heel keuzemenu af te luisteren
  • U hoeft niets in te spreken maar kunt intypen waarvoor u (terug)gebeld wenst te worden.
  • U kunt zelf uit de beschikbare terugbelmomenten kiezen (dag en tijd).
  • U kunt elk moment van de dag u terugbelafspraak inplannen.
  • U hoeft zich hier niet speciaal voor te registeren. 
  • Het is nog niet voorgekomen dat een dergelijke afspraak niet is doorgekomen in de bellijst.

Voordelen voor de praktijk:

  • Alle nodige gegevens worden verzameld.
  • Soms komt het voor dat een voicemail slecht te verstaan is.
  • Het werkt veel sneller dan het afluisteren van een voicemail.
  • De reden van contact kan worden gekopieerd naar het dossier.
  • Er kan een, voor de patiënt geschikte, tijd gekozen worden waardoor de kans dat er op een gelegen moment wordt teruggebeld een stuk groter is.

Ik heb gebeld en een voicemail ingesproken maar wordt niet teruggebeld, hoe kan dit?

Waarschijnlijk heeft u de verbinding te vroeg verbroken. Luister het bericht waarbij u te horen krijgt wanneer en hoe laat u wordt teruggebeld helemaal af.Door gebruik te maken van deze link (plan een terugbelafspraak) kunt u tevens eenzelfde terugbelafspraak plannen waarbij u de dag en tijd waarop u wordt teruggebeld zelf kan kiezen.

Ik ben teruggebeld maar heb dit helaas gemist, wat nu?

Dit kan natuurlijk gebeuren. De dokter zal het op een later tijdstip en (mocht dit nodig zijn) de dag erna nogmaals proberen. Wordt de telefoon dan nog niet beantwoord dan wordt de afspraak uit het systeem verwijderd en zult u een nieuwe afspraak moeten inplannen.

Ik vind het fijner direct iemand aan de lijn te krijgen, kan dit?

In de ochtend, tussen 8.00 en 8.45, staat de telefoonlijn “open”. Mocht de huisarts in gesprek zijn dan wordt u in de wachtrij geplaatst. Deze kunt u afwachten door te blijven hangen of u kunt er alsnog voor kiezen teruggebeld te worden. Het systeem zorgt er dan voor dat u wordt teruggebeld wanneer u aan de beurt bent zodat u niet aan de lijn hoeft te blijven. ook hier kunt u via de website een terugbelafspraak in plannen.

 

Afspraak maken

Ik twijfel of ik (met spoed) een afspraak moet maken op het spreekuur.

De beste manier om hier een antwoord op te krijgen is door de onderstaande pagina te bekijken. hierop staat een link naar moetiknaardedokter.nl met een uitleg hoe op het gegeven advies van deze website te reageren. Wilt u meer informatie over een symptoom of een klacht dan raad ik aan de website www.thuisarts.nl te raadplegen.

https://huisartsenpraktijkdekrijgsman.uwartsonline.nl/moet-ik-naar-de-doker/

Is er een inloopspreekuur?

Er is geen inloopspreekuur. Alle bezoeken gaan op afspraak. Deze afspraak kunt u maken door telefonisch contact te zoeken of door deze zelf in te plannen via het portaal. Als er in het portaal geen mogelijkheid meer beschikbaar s wil dit niet zeggen dat de agenda van de dag helemaal vol zit. Er zijn worden verschillende (spoed)plekken vrij gehouden voor de dag zelf.

Ik twijfel of ik een blaasontsteking heb, kan ik urine brengen?

Vang de eerste urine van de ochtend op en plan een terugbelafspraak in om 8:00 (via de button “telefonisch contact” op de homepage). Waarschijnlijk dat u voor het spreekuur uit (rond 8:30) even langs kan komen om de urine na te laten kijken. Komt dit tijdstip u niet uit dan maken we een alternatieve afspraak.

Ik wordt regelmatig door de huisarts o praktijkondersteuner gezien i.v.m. een chronische aandoening. Hoe werkt dat bij jullie?

Ook wij verleden deze zorg uiteraard. Kijkt u op de pagina “een chronisch aandoening” hoe dit in zijn werk gaat.

 

Verwijzingen en eigen risico

Ik heb een vraag over een verwijzing of second opinion hoe gaat dit in zijn werk?

Een verwijzing is nodig om zorg, die in het basispakket is opgenomen door uw verzekeraar, vergoed te krijgen. Een verwijzing wordt gemaakt door een arts (niet per se uw huisarts, en soms door een bevoegde paramedicus) die vindt dat het probleem nader onderzocht of behandeld moet worden. Wilt u zonder verwijzing toch naar een specialist dan kan dit mits u het zelf betaald of het wordt gedekt door uw aanvullende verzekering.

Op de website www.verwijsafspraken.nl staat een duidelijk overzicht in welke gevallen wij als huisarts een rol hebben in uw bezoek bij een andere zorgverlener. Bijvoorbeeld wanneer uw wel of geen verwijzing nodig heeft. Deze website is opgericht omdat er vaak onterecht naar de huisarts gewezen wordt om het moment dat er iets geregeld moet worden terwijl de behandelaar of patiënt dat ook heel goed zelf kan en mag.

Hoe werkt het eigen risico eigenlijk?

U betaalt een eigen risico als u 18 jaar of ouder bent en gebruikmaakt van zorg uit het basispakket. Het eigen risico is een verplicht bedrag om te betalen. In 2023 is het eigen risico € 385. U betaalt dus zelf de eerste € 385. Pas daarna betaalt uw zorgverzekeraar de kosten. Daarnaast kunt u uw eigen risico vrijwillig verhogen waarbij een lagere premie betaald.

De huisartsenzorg is vrijgesteld van het eigen risico. In de (huisartsen)praktijk betekend dit dat alles wat de huisarts zelf doet (en vergoed wordt) er geen eigen risico wordt betaald. Komt er een externe partij aan te pas dan gaat dit wel af van het eigen risico, denk aan:

  • medicatie via de apotheek.
  • aanvullende onderzoeken (bloed prikken, kweken via het ziekenhuis, beeldvormend onderzoek (rontgenfoto), holterregistratie (hartritme).
  • bezoek specialist.

Wij waarschuwen u doorgaans niet voor deze kosten, immer we vinden dat het onderzoek nodig is. Wilt u toch niet voor verrassingen komen te staan informeer dan naar de kosten van een onderzoek. Ook is het raadzaam om bij twijfel te informeren of een zorgaanbieder een contract heeft met uw zorgverzekeraar.

Op deze website vindt u meer uitleg over het eigen risico www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/eigen-risico-zorgverzekering

Locatie

Waarom is de praktijk niet gevestigd in de Krijgsman?

Het is helaas nog niet gelukt een praktijkruimte te vinden in de Krijgsman zelf. Dit heeft natuurlijk wel de voorkeur en er vindt overleg plaats met de project ontwikkelaar om dit te realiseren.

 

Inschrijving

Kan ik mij inschrijven in de praktijk?

De praktijk is open voor inschrijvingen voor bewoners uit heel Muiden (postcodegebied 1398). 

Hoe gaat een inschrijving in zijn werk?

U kunt zich het makkelijkst inschrijven via de website (inschrijfformulier). Deze komt dan bij de praktijk binnen waarna we u in het systeem inschrijven en de vorige huisarts(enpraktijk) verzoeken uw dossier naar ons door te sturen. Hierbij helpt het als u ook uw oude praktijk van uw overstap op de hoogte brengt. Zij weten dan dat ze toestemming hebben het dossier door te sturen. Daarnaast raad ik aan een account aan te maken bij het patientenportaal zodat u ook gebruik kan maken van de online diensten van de praktijk.