Hoe is de praktijk georganiseerd
De praktijk
Huisartsenpraktijk de Krijgsman is in opbouw. De praktijk is in juli 2022 met 700 patiënten gestart, om de fors groeiende patiëntenpopulatie in Muiden op te kunnen vangen, en inmiddels gegroeid naar ruim 1600 patiënten. Al een behoorlijke groei, maar nog altijd ruim minder dan een zogeheten “normpraktijk”*. Er is inmiddels ruimte om elke dag een huisarts aanwezig te laten zijn, maar voor ander ondersteunend personeel zoals een assistent(e) of een praktijkondersteuner, is er nog niet voldoende werk en inkomen. Zodoende nemen de huisartsen zelf alle taken in de praktijk op zich, wat wellicht anders is dan u gewend bent. Vooralsnog bevalt dit echter erg goed omdat de lijnen erg kort zijn en gestroomlijnd verlopen. Middels deze link kunt u meer lezen over de medewerkers in de praktijk.
*een normpraktijk (2095 patienten) is het aantal patienten dat een fulltime werkende huisartsenpraktijk (huisarts, assistentes, praktijkondersteuning) van zorg kan voorzien.
Telefonische bereikbaarheid
Aangezien de praktijk geen assistente heeft, verloopt de bereikbaarheid van de praktijk wellicht anders dan u gewend bent. Het voordeel is dat u altijd direct de huisarts aan de lijn krijgt, dit zorgt voor veel efficiëntie. Op de momenten dat de huisarts bezig is, maakt de praktijk gebruik van een telefoonsysteem waarmee het mogelijk is terugbelafspraken in te plannen. Gaat het om een spoedgeval bel dan naar de praktijk en kies voor optie 1: spoed.
Als u contact zoekt met de praktijk dan kiest u een terugbeltijd (of krijgt deze toegewezen). Rond deze tijd zal de huisarts u terugbellen. De belmomenten zijn rond 8:00 – 10:00 – 12:00 – 14:00 en 16:00
De handigste manier voor de patiënt, en de praktijk, is om een terugbelafspraak te plannen via de website (plan een terugbelafspraak).
Voordelen voor de patiënt:
- U hoeft dan niet een heel keuzemenu af te luisteren.
- U hoeft niets in te spreken maar kunt intypen waarvoor u (terug)gebeld wenst te worden.
- U kunt zelf uit de beschikbare terugbelmomenten kiezen (dag en tijd), ook alvast voor de volgende ochtend.
- U kunt elk moment van de dag u terugbelafspraak inplannen.
- U hoeft zich hier niet speciaal voor te registeren.
Voordelen voor de praktijk:
- Alle nodige gegevens worden verzameld.
- Soms is een voicemail slecht te verstaan.
- Het werkt sneller dan het afluisteren van een voicemail.
- De reden van contact kan worden gekopieerd naar het dossier.
- Er kan een, voor de patiënt geschikte, tijd gekozen worden waardoor de kans dat er op een gelegen moment wordt teruggebeld een stuk groter is.
U kunt uiteraard ook het praktijknummer bellen. U doorloopt het keuzemenu en, als er niet wordt opgenomen, spreekt u in wie u bent en waarvoor u belt. U krijgt dan het eerstvolgende terugbelmoment toegewezen.
Mocht u zijn teruggebeld en dit gemist hebben, dan bellen we later op de dag nog een keer.
Spreekuur
Het spreekuur vindt (op afspraak) plaats op werkdagen tussen 8:30 – 10:00, 10:30 – 12:00 en 14:15 – 16:00.
Twijfelt u of u een afspraak moet maken? Of vraagt u zich af of het geen of juist wel spoed betreft? Neem dan een kijkje op deze pagina: moetiknaardedokter.nl. Een andere betrouwbare website om informatie over uw klachten/ziekte op te zoeken is www.thuisarts.nl.
De maandag, woensdag en vrijdag zijn de vaste dagen van drs. Boden. Op de maandagen, dinsdagen en donderdagen is drs. Haring, een vrouwelijke huisarts, aanwezig.
We plannen afspraken in van 15 minuten in plaats van de 10 minuten die in veel praktijken gebruikelijk zijn, zodat er wat ruimer de tijd is om uw probleem te bespreken.
Wij streven er naar om de dag zelf een spreekuurplek aan te bieden, het is aan te raden om in dat geval tussen 8:00 en 8:30 contact op te nemen met de praktijk.
Mocht het voor u onmogelijk zijn om op de geplande spreekuurtijden langs te komen geef dit dan aan. Dan kijken we of er een alternatief mogelijk is.
Tussen 17:00 en 8:00 en op weekend/feestdagen kunt u voor spoedgevallen terecht op de huisartsenspoedpost in Hilversum.
Telefoonnummer: 088 – 130 96 00; Laan van Tergooi 2, 1212 VG Hilversum
Het patiëntenportaal: de “Uw zorg online app/website”.
Via dit portaal kunt u gebruik maken van een viertal services.
- Een E-consult sturen
- E-consulten zijn bedoeld voor korte vragen.
- Een herhaalrecept aanvragen
- Veel medicijnen kunnen via dit portaal herhaald worden, dit geldt echter niet voor alle type medicijnen
- Een spreekuurafspraak plannen
- U kunt een afspraak plannen. Dit is bedoeld voor niet spoedeisende problemen. Twijfelt u over het nut van langskomen, plan dan een telefonische afspraak of stuur een e-consult. Ook is de website www.moetiknaardedokter.nl en/of www.thuisarts.nl een goed medium om na te gaan of spreekuurafspraak geadviseerd wordt.
- Let op: denkt u dat een probleem sneller gezien moet worden dan de eerste mogelijkheid via het portaal? Plan dan een terugbelafspraak, er zijn (spoed)plekken beschikbaar voor de dag zelf die niet zichtbaar zijn via het portaal.
- (Een deel van) uw medisch dossier raadplagen.
Link naar het Patientenportaal
Chronische aandoening
Hebt u een chronische aandoening waarbij de de zorg door de specialist overgedragen is aan de huisarts? Dan is het raadzaam om contact met ons op te nemen als u binnenkort weer gecontroleerd moet worden. Als u normaliter 1 keer per jaar gecontroleerd wordt, stellen we voor om dit in de maand van uw verjaardag te doen.
Veel voorkomende chronische aandoeningen zijn: suikerziekte (diabetes mellitus), hart- en vaatziekten, chronische longziekten (zoals astma of COPD) en een niet goed werkende schildklier. Meestal krijgt u hier medicatie voor die u dagelijks inneemt. Voor deze chronische medicatie kunt u de apotheek vragen u aan te melden voor de herhaalservice.